fredag 8 januari 2010

I snösvängen!

Efter alldeles för många dagar utan cykling bestämde jag mig för att ta en tur på grusvägarna runt Slimminge. Det är fortfarande för mycket snö för att genomföra underhållande cykling på skogsstigarna runt Romeleåsen, det går att cykla MTB i skog och mark, men är mindre kul och alldeles för fysiskt påfrestande eftersom snön är trög att plöja igenom... Istället för att ta min MTB blev det min "vardagscykel" en Sporthybrid som är lämpad för landsväg. På vinterhalvåret har jag vinterdäck med rejäla ståldubbar på denna cykel som ger utmärkt grepp på snö och is. (En Sporthybrid skiljer sig från en MTB med bla att den har mycket smalare däck med 28" hjul, istället för 26" som MTBn har).

Trots den bitande kylan tog jag en sväng på ca 10 km. Cykeln krängde lite när man körde in i snövallarna som vinden byggde upp på sina ställen över vägen. Snön låg hårt packad och dubbarna bet tag ordentligt i underlaget. I strålande solsken och ca 10 minusgrader gled jag fram på den snötäckta grusvägen. Det var lite väl kallt för att ta en längre runda, men jag njöt ändå i fulla drag på min korta snösväng denna kalla januaridag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar